Vries-Westerink, Elsbeth de (2022) Het aantal Broers en Zussen als moderator in de Relatie tussen EF en Sociaal-Emotioneel Functioneren. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
deVries-Westerink_S4957237_Eindversiemasterthesis.pdf Download (2MB) | Preview |
Abstract
Het doel van de huidige studie was om kennis te krijgen over of er bij kinderen in de leeftijd van 30 tot 48 maanden een relatie is tussen cool executieve functies (EFs) en sociaal-emotioneel functioneren en tussen hot EFs en sociaal emotioneel functioneren. Daarbij is gekeken of het aantal broers en zussen (brusjes) een modererende rol had in deze relatie. De steekproef omvatte 123 participanten (56 jongens; 45.5%) met een gemiddelde leeftijd van 39.6 maanden (SD 5.26). Om cool en hot EFs te meten is gebruik gemaakt van een nieuw ontwikkelde testbatterij voor peuters, waarbij vroege EFs zijn gemeten aan de hand van testen voor verbaal kortetermijngeheugen, visueel ruimtelijk kortetermijngeheugen en selectieve aandacht (cool EFs) en zelfcontrole (hot EFs). Om aspecten van sociaal emotioneel functioneren te meten is gebruik gemaakt van de ouderversie van de Strengths and Difficulties Questionnaire 2-4 jaar (SDQ). Ook hebben ouders een sociaal demografische vragenlijst ingevuld, waardoor onder andere inzicht werd verkregen in het aantal broers en zussen in het gezin. Uit de resultaten van de regressienanalyses is gebleken dat hot EFs voorspellers waren van externaliserend gedrag, maar niet van internaliserend of prosociaal gedrag. Cool EFs bleken geen voorspellers te zijn van externaliserend, internaliserend ofwel prosociaal gedrag. Verder bleek het aantal broers en zussen geen modererende rol te spelen in deze relaties. Op basis van de resultaten van dit onderzoek kan geconcludeerd worden dat kinderen met betere hot EFs-scores minder externaliserend gedrag lieten zien. Er kan echter gezien het cross-sectionele karakter van deze studie niet worden gesproken over causaliteit. Voor vervolgonderzoek wordt aanbevolen om de huidige analyses met een grotere steekproef te herhalen en te vergelijken met de gevonden resultaten in het huidige onderzoek. Voor de cool EFs zou herhaling van het onderzoek waarbij ook het onderdeel voor cognitieve inhibitie wordt afgenomen worden aanbevolen, aangezien dit onderdeel nu nog ontbrak en daarmee geen compleet beeld van de cool EFs kon worden verkregen. Ook is het relevant om de huidige data nogmaals te analyseren en daarbij naar de modererende rol van met name oudere broers en zussen te kijken. Trefwoorden: executieve functies, cool EF, hot EF, brusjes, peuters, testbatterij.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Houwen, S. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 14 Jul 2022 10:23 |
Last Modified: | 14 Jul 2022 10:23 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/950 |
Actions (login required)
View Item |