Javascript must be enabled for the correct page display

Burgerschapscompetenties bevorderen in het basisonderwijs

Veldman, Steven (2022) Burgerschapscompetenties bevorderen in het basisonderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis Steven Veldman - 20220624.pdf

Download (579kB) | Preview

Abstract

Basisscholen in Nederland hebben de opdracht om hun leerlingen burgerschapsvaardigheden bij te brengen. Het aanleren van burgerschapsvaardigheden kan via verschillende leeractiviteiten. In deze studie wordt onderzocht of een combinatie van participatie en medezeggenschap effect heeft op de burgerschapsvaardigheden van basisschoolleerlingen en welke onderwijsaspecten daarin een rol spelen. Daartoe is er een systematisch literatuuronderzoek uitgevoerd in EBSCO en ERIC, waarna eerst negen en later 50 studies geïncludeerd zijn. Voor een sterkere wetenschappelijke basis zijn ook publicaties over het voortgezet onderwijs meegenomen. Uit zowel de publicaties over het basisonderwijs als over het voortgezet onderwijs kwam een duidelijk effect van participatie en medezeggenschap op burgerschapsvaardigheden naar voren. Qua onderwijsaspecten die dit effect beïnvloeden, zijn resultaten gevonden die zowel in het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs herkend worden. Dit zijn het belang van een goede relatie tussen leerlingen en begeleidende docenten, betrokkenheid vanuit de volwassenen bij de leerlingen in een schoolcultuur waarin participatie en medezeggenschap ondersteund worden, het daadwerkelijk bereid zijn om de macht met de leerlingen te delen en reflectie met de leerlingen achteraf op de leeropbrengsten. Hoewel de conclusies van dit onderzoek zowel herkend worden in het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs, zijn er maar weinig studies die specifiek het basisonderwijs onderzocht hebben. Ook zijn er limitaties met betrekking tot de verschillen tussen de geïncludeerde landen, het tijdsverschil tussen de verschillende publicaties en de afwezigheid van een inhoudelijke kwaliteitscontrole van de studies. Desondanks onderstreept deze studie het potentieel van een combinatie van participatie en medezeggenschap om de burgerschapsvaardigheden van basisschoolleerlingen te bevorderen. Trefwoorden: burgerschap, participatie, medezeggenschap, student voice

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Ploeg, P.A. van der and Haaften, L.W. van and Guerin, L.J.F.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Ethics and Education: philosophy, history and law [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 15 Jul 2022 08:48
Last Modified: 15 Jul 2022 08:48
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/963

Actions (login required)

View Item View Item